Jak radzić sobie z odrzuceniem oferty w biznesie?

Nauczenie się radzenia sobie z odrzuceniem jest jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoimy, zarówno w życiu osobistym, jak i w biznesie. Powtarzane w kółko odpowiedzi typu: „Nie jestem zainteresowany Państwa produktem”, „Rozważymy Państwa propozycję” lub „Oddzwonimy do Państwa” mogą wywołać w nas złość i frustrację, a nawet sprawić, że stracimy entuzjazm do działania. Musimy najpierw zrozumieć, że „nie” jest naturalną częścią każdego procesu sprzedaży; w końcu czy byłoby normalne, gdyby absolutnie każdy chciał kupić Twoje produkty lub usługi? Następnym krokiem jest określenie naszych słabości osobowościowych i poprawienie umiejętności radzenia sobie z odrzuceniem za pomocą tych dziewięciu praktycznych wskazówek.

1. Pozbądź się własnych negatywnych emocji

Prawdopodobnie zdarzyło Ci się odwiedzić potencjalnego klienta z myślą, że nie byłeś dobrym sprzedawcą lub że Twoja prezentacja nie była wystarczająco dobra… i sprzedaż nie doszła do skutku. To zadziwiające, jak wiele osób robi to cały czas, stając się główną przeszkodą w prowadzeniu własnej działalności. Jeśli czujesz, że należysz do tej grupy, zastanów się, dlaczego bojkotujesz siebie w ten sposób, i poszukaj pomocy, aby wyjść z tego stanu umysłu. Czasami wystarczy rozmowa z przedsiębiorcą, który przechodzi przez to samo.

2. Zawsze miej gotową odpowiedź

Jako sprzedawca musisz być przygotowany nie tylko na to, że usłyszysz słowo „nie”, ale także na to, że zareagujesz w najbardziej odpowiedni sposób. Zamiast mówić „dziękuję za wysłuchanie” i odkładać słuchawkę lub usuwać kontakt z bazy danych, zaproponuj bardziej spersonalizowaną usługę, plan płatności lub inną opcję, która może być korzystna dla klienta. Chodzi o to, aby kontynuować rozmowę, nawet jeśli w danym momencie nie można zamknąć sprzedaży.

3. Zapytaj o powody odrzucenia

Jeśli to możliwe, poproś potencjalnego rozmówcę, aby dokładnie powiedział, dlaczego nie jest zainteresowany Twoją propozycją biznesową. Dzięki ich komentarzom z pewnością uda Ci się odkryć obszary, w których możesz ulepszyć swoje produkty i usługi, a tym samym zrozumieć, co jest naprawdę ważne dla Twojego docelowego segmentu rynku.

5. Skup się na budowaniu relacji

Największe sukcesy odnoszą w biznesie odnoszą nie ci, którzy najlepiej znają swój rynek lub mają dostęp do największych zasobów, ale ci, którzy mają sieć wartościowych kontaktów i potrafią ją utrzymać przez długi czas. Potraktuj każdy proces sprzedaży jako okazję do nawiązania wartościowego kontaktu, ponieważ potencjalny klient, który dziś odrzucił Twoją propozycję, może rozważyć ją ponownie za kilka miesięcy. Pomyśl o mechanizmach utrzymywania kontaktu, np. poprzez media społecznościowe lub spersonalizowaną wiadomość e-mail. Więcej o budowaniu relacji i kontaktów w biznesie dowiesz się w https://www.strefainwestora.pl

6. Pracuj cały czas, aby stworzyć więcej możliwości

Jeśli zbliża się koniec miesiąca i kończą nam się pieniądze, ale mamy zapewnione inne dochody, odrzucenie potencjalnego klienta nie będzie nas tak bardzo dotyczyć. Dlatego też konieczne jest, abyś aktywnie pracował nad konsekwentną strategią marketingową w celu generowania nowych leadów, poprzez dobrze zdefiniowany lejek sprzedażowy, który pomoże Ci generować leady każdego dnia.